Goed leiding geven: tien tips

Als leidinggevende of manager is het belangrijk om jezelf te blijven verbeteren en ontwikkelen. Dat komt niet alleen je eigen professionele groei ten goede, maar ook de prestaties van je team en organisatie. Maar wat zijn nu precies eigenschappen en vaardigheden om goed leiding te geven? Of je nu een beginnende manager bent of al jaren in het vak zit, deze tien tips helpen je een (nog) betere leider te worden.
Tip 1: Leer coachen
Een goede manager of leidinggevende probeert niet direct elk probleem dat zich in het team voordoet op te lossen. Integendeel: als goede coach moet je juist in staat zijn om je medewerkers te begeleiden en te motiveren om hun volledige potentieel te bereiken. Deel je inzichten op het juiste moment, zodat je teamleden waardevolle ervaringen opdoen en verder kunnen groeien op zowel professioneel als persoonlijk vlak. Een coachende manager luistert, geeft constructieve feedback en ondersteunt zijn teamleden in het bereiken van hun doelen.
Tip 2: Creëer een veilige omgeving en haal het beste uit je team
Door je als manager of leidinggevende te bekommeren om het succes en welzijn van je team op carrièrevlak (en daarbuiten), haal je het beste in elk teamlid naar boven. Het helpt om een veilige omgeving te creëren waarin ideeën welkom zijn en teamgenoten risico's durven nemen, zonder bang te zijn voor grove kritiek en schaamte bij fouten.
Tip 3: Vermijd micromanagement voor betere teamontwikkeling
Micromanagement is een slechte gewoonte waarbij je je als manager of leidinggevende te veel bemoeit met de details van het werk van je teamleden. Door in plaats daarvan je team vrijheid en verantwoordelijkheid te geven om hun eigen werk te doen en hun eigen beslissingen te nemen, moedig je juist hun initiatief en ontwikkeling van verantwoordelijkheid aan. In hun persoonlijke werkwijze voelen ze zich het meest comfortabel, waardoor ook de kwaliteit van hun werk erop vooruitgaat. Om een aangename en creatieve werkomgeving te creëren, is het dus van belang om vertrouwen centraal te stellen en te durven delegeren. Werknemers die vertrouwen krijgen zijn bovendien extra gemotiveerd en loyaal.
Tip 4: Wees creatief
Regelmatig horen we van managers: “Onze mensen zijn niet creatief. Ze nemen geen initiatief voor innovatie”. Maar heel wat leidinggevenden vergeten hoe belangrijk het is om zelf ook creatief te zijn. Als jij zelf niet toont dat je in staat bent om nieuwe ideeën te bedenken en uit te voeren, kan je dat ook niet van je collega’s verwachten. Door nieuwe ideeën en perspectieven aan te moedigen met een open geest, help je jouw team innoveren en groeien.
Tip 5: Luister en zorg voor een goede communicatie
Een goede communicatie is cruciaal om relaties te onderhouden en teams effectief aan te sturen - en daar hoort ook een goed luistervermogen bij. Wanneer werknemers hun bezorgdheden niet bij jou kunnen uiten of er geen actie wordt ondernomen om de situatie te verbeteren, kan de relatie tussen werknemer en manager snel verslechteren. Zorg er dus voor dat je openstaat voor feedback, dat je de tijd neemt om te luisteren naar wat je werknemers te zeggen hebben én dat je er iets mee doet.
Tip 6: Handel integer en wees oprecht
Een echte leider heeft een missie en handelt niet uit eigenbelang. Zo toon je je teamleden dat ze op je kunnen rekenen en dat je in staat bent om ethische beslissingen te nemen in hun belang – en dat van het bedrijf. Wees ook oprecht in je communicatie, zowel als het gaat om verdiende complimenten als constructief noodzakelijke (negatieve) feedback geven.
Tip 7: Zorg voor een goede kennis van verschillende disciplines
Een goede leidinggevende begrijpt het werk van zijn teamleden. Het is belangrijk om je in te lezen in de verschillende afdelingen die je begeleidt, zodat je beter bruggen kunt bouwen tussen de verschillende onderdelen en teams van het bedrijf. Dat betekent wel dat je als manager wat extra lees- en spitwerk moet verrichten, maar dat hoort nu eenmaal bij de functie.
Tip 8: Durf lastige beslissingen maken
Als leidinggevende of manager ben je mee verantwoordelijk voor het succes van je organisatie en de prestaties van je team. Soms betekent dit dat je moeilijke beslissingen moet nemen die op weerstand kunnen rekenen, zoals kostenvermindering, een project stopzetten of verandering van de werkstructuur. Goede leiders zijn bereid om verantwoordelijkheid te nemen voor hun beslissingen en communiceren op een transparante manier met hun team, zodat iedereen de argumentatie achter die keuzes begrijpt.
Tip 9: Wees productief en focus op resultaten
Als manager ben je er natuurlijk om bepaalde doelen te bereiken, maar de beste managers weten dat het beter maken van hun team essentieel is om deze doelen te behalen. Ga op zoek naar de capaciteiten van je teamleden en gebruik die om hen te motiveren. Daarnaast kun je hen ook helpen groeien door de juiste tools en opleidingen aan te bieden, waardoor het beoogde resultaat sneller behaald kan worden. Vraag je medewerkers wat zij als hun beste eigenschappen zien, waar ze in willen groeien en geef hen taken die daarbij aansluiten.
Tip 10: Werk samen met de hele organisatie
Sommige managers creëren silo's binnen de organisatie, waarbij ze hun eigen team zien als de enige belangrijke groep en andere teams als vijanden beschouwen. Dit wij-zij-denken leidt tot onnodige conflicten en een slechte samenwerking tussen teams. Goede managers hebben de capaciteit om het grote plaatje te zien en werken samen met andere teams in het belang van de hele organisatie.
Ziezo, je kent nu de belangrijkste vaardigheden van een goede leidinggevende, maar het is aan jou om ze in de praktijk te brengen.
Op zoek naar een leidinggevende functie?
Contacteer een HR Business Partner van S&you. We helpen je met plezier verder bij je vragen.
__2fb99b8e-2000-4efe-a11a-6cf3997a5484.png)
-(1)__92ad263c-8fa6-40fd-b2e2-6fd791a0f7ab.png)
